Wat doen natuurlijke elementen binnen de retail- en hospitalitybranche?

Verticaal groen in de retail en hospitality, hoe werkt dat?

Meestal worden wij benaderd voor groene plantenwanden op kantoren. Het binnenklimaat in kantoren moet namelijk optimaal zijn. Dat is absoluut waar, maar hoe werkt het binnen andere branches? Wat is in die branches juist belangrijk? In dit blog wordt duidelijk welke positieve effecten natuurlijke elementen zoals planten, bomen en voldoende daglicht kunnen hebben in de retail- en hospitality. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het aankoopgedrag? En de duur van het bezoek? Verticaal groen in de retail en hospitality kan van grote waarde zijn.

Biophilic Design in de retailbranche

Steeds vaker wordt er in de retailbranche voor gekozen om de natuur naar binnen te halen. Zo hebben wij in 2018 een grote groene plantenwand mogen plaatsen bij Sneaker District in Antwerpen om de beleving in deze winkel te verbeteren. Naast dat kan het nog vele andere positieve effecten hebben.

Het is namelijk bewezen dat consumenten meer artikelen zullen kopen in winkels met natuurlijke elementen zoals planten, bomen of daglicht. Het is daarom geen toeval dat er steeds meer winkels worden gecreëerd waarbij de winkeliers steeds vaker omringd worden door strategisch geplaatste planten, bomen en dakramen. Er kunnen grotere winsten behaald worden als er rekening gehouden wordt met de natuur in een winkel. (Joye, 2010).

Een ander onderzoek laat zien dat er een toename zichtbaar is in de aankoop van goederen in winkels met groenere ruimtes ten opzichte van winkellocaties zonder natuur. Bij het tonen van afbeeldingen van groenere winkelinstellingen, gaven respondenten aan dat de prijs om te betalen 20% hoger was voor primaire goederen, 25% hoger voor secundaire goederen en 15% meer voor luxegoederen (Wolf, 2005).

Hieronder de vijf belangrijkste uitkomsten uit het rapport van The Economics of Biophilia (Terrapin Bright Green, 2012):

1: Het kalmerende effect van de natuur helpt om consumenten naar winkels te trekken en creëert positieve emoties bij het doen van een aankoop
2: De perceptie van bezoekers over de waarde en kwaliteit van de producten of diensten neemt toe in overeenstemming met de hoeveelheid groen in een ruimte
3: Consumenten blijven langer in de winkel rondlopen
4: Consumenten accepteren vaker hogere prijzen
5: Winkels met daglicht kan aanzienlijke verkoopstijgingen laten zien van 15 tot 20%

En hoe gaat dit in de hospitality branche?

Ook binnen de hospitality hebben wij enkele projecten mogen afronden. Bij Vepa hebben wij een groene plantenwand mogen plaatsen in een horecasetting. Binnen deze projecten zie je dat groen naadloos kan aansluiten binnen deze branche, ook C-Bèta is een perfect voorbeeld hiervan. Maar wat zijn nu de positieve effecten van groen binnen de hospitality? Ook onze verrijdbare groene wand, de roomdivider, is te bekijken in het nieuwe Inspirium in Amsterdam, waar oneindig veel hospitalitytrends te bekijken zijn.

In hotellobby’s die natuurlijke elementen laten terugkomen, wordt gemiddeld 36% langer verbleven. Hotelgasten spenderen dus meer tijd in ruimtes waar omzet gerealiseerd wordt zoals lobby’s, bars en restaurants bij een hotel dat voorzien is van natuurlijke elementen. Hotels die zich bezighouden met Biophilic Design, dus het toevoegen van natuurlijke elementen in een gebouw, behalen hogere omzetten dan hotels die dat niet doen. Daarnaast zijn gasten bereid om 18% meer te betalen voor een kamer waar zicht op natuur is dan voor kamers zonder uitzicht (Interface, 2017)

Welke waarden planten hebben is in iedere branche weer anders

Kortom, er zijn diverse argumenten te benoemen waarom planten een goed idee zijn. Planten zorgen natuurlijk voor een verbeterd binnenklimaat, maar niet alleen daarom kunnen planten van waarde zijn. In de retail- en hospitalitybranche zijn de belangrijkste argumenten namelijk dat het zorgt voor extra beleving, een prettiger gevoel van de klant, een langer verblijf en de bereidheid om meer te betalen en te kopen. Dat het dan ook nog iets doet voor het binnenklimaat, is mooi meegenomen.

Niels Tanger (Online) Marketeer